Bezpieczeństwo

Marynarka Wojenna odebrała kolejny wyremontowany i zmodernizowany okręt. Do służby wrócił ORP Heweliusz, jedna z dwóch bliźniaczych jednostek hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.

Okręt zyskał nie tylko nowe urządzenia oraz lepsze warunki służby i pracy, ale przede wszystkim możliwość dalszego bezpiecznego pływania. Prace wykonała Gdańska Stocznia Remontowa SA. Okręt jest już w macierzystym porcie w Gdyni Oksywiu. Jego załoga przygotowuje się do zaliczania zadań O-1 i O-2 oraz rejsu z kadrą naukową i studentami Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie ORP Heweliusz przechodzi pomiar pól fizycznych i czeka go demagnetyzacja.

ORP Heweliusz to polski okręt hydrograficzny projektu 874 o numerze taktycznym 265. Okręt został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku jako pierwszy z serii. Wodowany został 11 września 1981 roku, a do służby wszedł 27 listopada 1982. ORP Heweliusz wchodzi w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW i wypełnia zadania hydrograficzne dla Marynarki Wojennej RP oraz prowadzi współpracę z instytucjami naukowymi m.in. z Wydziałem Oceanografii i Geografii UG. W 1990 roku na jego pokładzie odbyła się czternasta wyprawa geofizyczna Polskiej Akademii Nauk do Antarktyki.

Od sierpnia 2015 roku okręt przechodził remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Dzięki wykonanym pracom ORP Heweliusz zyskał możliwość dalszego pływania i realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi, a jego załoga lepsze warunki służby. Naprawiono i zmodernizowano większość mechanizmów okrętowych. Prace objęły m.in. silniki napędu głównego, przekładnie redukcyjne, linie wałów wraz z śrubami napędowymi, urządzenia sterowe wraz z maszyną steru i urządzenie kotwiczne. Na nowe zostały wymienione odolejacz, wirówka paliwa i oleju, agregaty pompowe zabezpieczające prace układu pompowego, pompa ppoż., centrala klimatu i kabestan cumowniczy.

Okręt był wydokowany i wykonano przegląd kadłuba oraz jego kompleksową konserwację wraz z nadbudówkami. Przeprowadzono również naprawę i częściową wymianę włazów, luków i iluminatorów okrętowych. W dziale nawigacyjnym wymieniono kompas magnetyczny, zamontowano drugi żyrokompas Navigat X Mk10. Zainstalowano system WECDIS Transas NAVI-SAILOR 4100, dwa odbiorniki GPS SAAB R5 oraz nową, automatyczną, centralę zegarową. Zainstalowano system monitoringu i alarmowania, a większość pomieszczeń socjalnych i kabin przeszło gruntowny remont przystosowując okręt do współczesnych standardów.

Wymieniono szoty, sufity i pokrycie pokładów wewnątrz okrętu. W porozumieniu z załogą zaprojektowano meble i rozkład funkcjonalny w pomieszczeniach. Znacznie poprawiono wygląd i funkcjonalność sanitariatów i łazienek. Główne Stanowiska Dowodzenia zyskało nowoczesny system sterowania układem napędowym firmy Aventics oraz system sterowania okrętem NAVIGUIDE 4000, co wraz z modernizacją wyposażenia socjalnego i miniaturyzacją elementów dotychczasowego wyposażenia pozwala na chwilę zapomnieć o dacie wejścia do służby ORP Heweliusz.

rel (3. Flotylla Okrętów) 

Fot.: M. Kluczyński, 3. Flotylla Okrętów

 

0 j
Muzeum.
13 kwiecień 2017 : 16:32 freestate | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter