Bezpieczeństwo

Jest wysoce prawdopodobne, że w dniach 13-16 września zawiną do Gdyni kolejne okręty NATO. Będzie wśród nich, po raz pierwszy w Polsce, ciekawa jednostka niemieckiej marynarki wojennej, należąca do niezbyt licznie reprezentowanego w światowych flotach typu (ściślej mówiąc - postaci konstrukcyjnej), a mianowicie okręt typu SWATH (małowodnicowiec).

Prawdopodobnie dnia 13 i 15 września zawitają do gdyńskiego portu FGS Oker (A53) i LVS Mianta (M-04). Oker to okręt rozpoznania elektronicznego i wsparcia floty. Należy do serii projektu 423, której pierwszy przedstawiciel - FGS Oste (A53) odwiedził Gdynię w marcu br. Z kolei Imanta (M-04), to łotewski niszczyciel min typu "Tripartite" (ex HNLMS Harlingen).

Najciekawszy jest jednak trzeci okręt, który, według wstępnych, niepotwierdzonych jeszcze informacji, ma się pojawić w Gdyni 16 września. Chodzi o niemiecki okręt badawczy, głównie do zadań oceanograficznych, typu 751 - Planet (A1437).

Zbudowała go stocznia Nordseewerke (NSWE) w Emden (położenie stępki 29.04.2002, wodowanie 12.08.2003, przekazanie przez stocznię 06.2004, wejście do aktywnej służby 05.2005).

Jest to okręt przeznaczony do realizowania badań "zewnętrznych" (np. oceanograficznych), jak i "nad samym sobą" - jest bowiem, do pewnego stopnia, jednostką eksperymentalną, na której bada się działanie i zachowanie okrętu o jego specyficznej postaci konstrukcyjnej, a mianowicie - SWATH, czyli katamaranu o małej powierzchni wodnicy pływania (Small Waterplane Area Twin Hull). Nie jest największym, ale należy do większych statków i okrętów tego typu.

Do zadań okrętu badawczego Planet, należą m.in.: badanie możliwości redukcji pól fizycznych, zwiększenie wykrywalności obiektów podwodnych, badanie mórz i oceanów oraz interakcji środowiska morskiego z określonym kształtem kadłuba pod kątem zastosowania nowych środków i procedur wojny podwodnej, dostarczanie informacji niezbędnych dla operowania floty na akwenach pełnomorskich, w tym oceanicznych, testowanie nowych torped i technik ich naprowadzania oraz testowanie innych rodzajów amunicji podwodnej, testowanie innowacyjnych technik napędowych oraz określanie właściwości morskich kadłubów wykonanych w niekonwencjonalnym układzie konstrukcyjnym.

W związku ze wspomnianym, dość szerokim zakresem funkcji, okręt jest w służbie podlegającego marynarce instytutu zajmującego się badaniami rozchodzenia się dźwięku w wodzie i geofizyką (FWG) w Kilonii oraz ośrodka badania nowych rodzajów uzbrojenia (WTD 71) z Eckernförde, które jest zarazem portem macierzystym okrętu.

Dzięki dwóm całkowicie zanurzonym w wodzie kadłubom, w przytłaczającej większości odpowiadających za wyporność (i pływalność) jednostki, a jednocześnie - małej powierzchni wodnicy pływania, okręt jest mniej podatny na przechyły od falowania i - w porównaniu z jednostką jednokadłubową o podobnej wyporności, ma generalnie lepsze właściwości morskie, co jest ważne, gdyż ma z założenia stanowić relatywnie stabilną platformę dla instalowanego na czas badań i testów wyposażenia i uzbrojenia. Konfiguracja katamaranu zapewnia też większą użyteczną powierzchnię dostępną na pokładzie. Okręt posiada dwa głęboko zanurzone kadłuby o długości około 54 m, przypominające kształtem okręty podwodne, dzięki czemu Planet nadaje się dobrze m.in. do testowania torped (wyrzutnię torped umieszczono w prawym kadłubie).

Funkcje badawcze okrętu wspierane są przez zastosowanie cichego napędu spalinowo-elektrycznego z silnikami elektrycznymi napędu głównego. 

Na pokładzie okrętu - jak na typowym statku naukowo-badawczym, znajdują się laboratoria badawcze i pomieszczenia mieszkalne dla personelu naukowo-badawczego oraz - głównie na pokładzie roboczym, na rufie - szereg dźwigów, żurawików i wciągarek do obsługi sprzętu badawczego. Jest na nim także miejsce na na pięć 20-stopowych kontenerów. 

Co ciekawe, dzięki swoim funkcjom. rzutującym na projekt, brakowi uzbrojenia i malowaniu, Planet wygląda bardziej, jak statek niż okręt wojenny. W przeciwieństwie do typowych okrętów marynarki, malowanych na szaro, Planet nie ma numerów taktycznych na burtach (A1437), a burty katamaranu pomalowane są na kolor ciemno niebieski (większość "cywilnych" niemieckich statków naukowo-badawczych ma burty czarne lub ciemno-niebieskie), zaś nadbudówki na biało, a komin, maszty i żurawie - na brudno-żółto. Okręt nosi na dziobie nazwę, a na pawęży - swoją nazwę oraz nazwę portu macierzystego - Eckernförde.

PBS

Fot.: Wikimedia Commons, Deutsche Marine

Okręt badawczy (oceanograficzny i eksperymentalny) Planet (A 1437) [Planet (III)] - charakterystyka podstawowa:
typ okrętu: okręt badawczy o postaci konstrukcyjnej SWATH (małowodnicowiec)
nr IMO - 9245732
państwo bandery - Niemcy
port macierzysty - Eckernförde
stocznia - Nordseewerke GmbH (NSW), Emden, Niemcy
wejście do służby - 31.05.2005
koszt budowy - 90 mln euro
długość całkowita - 72,00 m (według niektórych źródeł - 73,00 m)
szerokość - 27,20 m
zanurzenie - 6,80 m
wyporność pełna - 3850 t
prędkość maksymalna - 15 węzłów (ok. 28 km/h)
zasięg - 5000 Mm przy prędkości 15 w.
elektrownia okrętowa (zespoły prądotwórcze) - 2 × 1275 kW + 2 × 1700 kW
silniki napędu głównego (po jednym na każdy wał / śrubę napędową) - × 1040 KW (silniki z magnesami stałymi)
uzbrojenie - brak
załoga - 20 osób (według niektórych źródeł - 25)
miejsca dla naukowców i techników - 20 
wyposażenie elektroniczne - m.in. 3 radary nawigacyjne; wyposażenie hydrolokacyjne - sonar wielowiązkowy.

Okręt typu SWATH Planet przed wodowaniem
Okręt typu SWATH Planet przed wodowaniem
Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH
Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH
Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH

Okręt typu SWATH Planet przed wodowaniem Okręt typu SWATH Planet przed wodowaniem Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATHOkręt typu SWATH Planet przed wodowaniem Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATHNiemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATHNiemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH Niemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATHNiemiecki okręt badawczy Planet o postaci konstrukcyjnej SWATH

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter