Żegluga

Cypryjskie przedsiębiorstwo żeglugowe z polskimi korzeniami - Unibaltic Shipping Ltd., wzbogaciło swoją flotę o kolejny nowy statek, niemal prosto ze stoczni - chemikaliowiec Apatyth. Statek został przekazany przez stocznię w lutym 2024 r. To kolejny krok w strategii odmładzania floty Unibaltic.

Z nośnością 8100 t, nowy Apatyth to największy obecnie statek we flocie Unibaltic. Zbiornikowiec, należący do Unibaltic Shipping Ltd. z Cypru, zarządzany jest komercyjnie przez Unibaltic Ltd. ze Szczecina.

Statek wyposażony jest w powłokę zbiorników ładunkowych MarineLine. Jak podkreśla armator, statek doskonale pasuje do jego portfela ładunków rafineryjnych i chemicznych.

Spotkanie zamykające transakcję kupna-sprzedaży statku miało miejsce w Stambule, zaś statek został przejęty od poprzedniego właściciela przez grupę Unibaltic w Rotterdamie w kwietniu. Statek przebywał tam, w porcie wewnętrznym, w dniach 9-21 kwietnia. Od późnego wieczora w niedzielę, 21 bm. najprawdopodobniej kotwiczy na wodach holenderskich, ok. 29 Mm na południowy-zachód od Europortu po wyjściu w morze (minięciu Europortu) po południu tego dnia.

Statek został zbudowany na zamówienie armatora tureckiego w stoczni Ceksan Gemi Insa Celik Konstruksiyon San ve Tic AS w Tuzli. U pierwszego właściciela, w grupie żeglugowej Acechem Tanker Denizcilik, nosił nazwę Atalay.

Apatyth - charakterystyka podstawowa:
nr IMO: 9970739
rok budowy - 2024
długość całkowita - 117,90 m
szerokość konstrukcyjna - 17,00 m
wysokość boczna - 9,00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 6,90 m
nośność przy zanurzeniu konstrukcyjnym - 8128,976 t
tonaż pojemnościowy brutto - 5334
pojemność zbiorników ładunkowych (98% zapełnienia) - 8621,87 m³
zbiorniki resztkowe (98% zapełnienia) - 197,01 m³
prędkość eksploatacyjna - 12,5 węzła
moc napędu głównego - 3000 Kw
klasyfikacja - Bureau Veritas
notacja klasy - I ✠ Hull ✠ MACH, Oil Tanker / Chemical Tanker, ESP, Unrestricted Navigation, AUT-UMS, Clean ship, AVM-APS, No Ice, Mon-Shaft, Inwater Survey, IGS, VCS, Cargo Control

Wyszło na to, że historia nazwy Apatyth we flocie Unibaltic miała krótką przerwę. Niedawno, w styczniu br., sprzedano poprzedni statek o tej nazwie. Został przemianowany na Kukki i pływa obecnie pod banderą Barbadosu dla operatora Indo Gulf Ship Management LLC ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Według nieoficjalnych źródeł brokerskich został sprzedany za 10 mln USD.

Tak się złożyło, że "pierwszy" Apatyth był największym statkiem w historii Unibaltic (nośność 24 086 t), a nowy, "aktualny" jest największym obecnie statkiem floty tej grupy żeglugowej.

PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Unibaltic

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter