We wtorek, 23 września 2014 r., w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, odbyło się uroczyste położenie stępki niszczyciela min "Kormoran II". Budowa okrętu to część programu modernizacji technicznej polskich sił zbrojnych.
W uroczystości położenia stępki, która odbyła się w stoczni Remontowa Shipbuilding we wtorek 23 bm. wzięli udział m.in.: sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek, szef Inspektoratu Uzbrojenia generał Sławomir Szczepaniak, generał Mirosław Różański, inspektor Marynarki Wojennej wiceadmirał Ryszard Demczuk, z-ca Dowódcy Centrum Operacji Morskich - Komponentu Morskiego kontradmirał Krzysztof Teryfter, a także przedstawiciele grupy kapitałowej Remontowa Holding z jej prezesem Piotrem Soyką, zarząd, kierownictwo i stoczniowcy Remontowa Shipbuilding, przedstawiciele firm i instytucji - partnerów biorących udział w realizacji tego projektu, w tym reprezentujący Centrum Techniki Morskiej w Gdyni prezes Andrzej Kilian oraz licznie przybyli dziennikarze.
Położenie stępki jest, zaraz po tzw. pierwszym cięciu blach, istotnym kamieniem milowym realizacji każdego projektu stoczniowego. Wieńczy on zakończenie obróbki prefabrykacji wstępnej kadłuba i rozpoczyna etap montażu poszczególnych elementów statku (sekcji i bloków) w całość. Współcześnie tzw. "położenie stępki" polega zazwyczaj na ustawieniu w miejscu montażu kadłuba (dok, pochylnia, hala, plac montażowy lub linia technologiczna) pierwszej sekcji dennej kadłuba statku lub okrętu. W odróżnieniu od cięcia blach, które jest fizycznym początkiem budowy, dzień położenia stępki jest formalnym dniem odniesienia przepisów i konwencji towarzystw klasyfikacyjnych. Natomiast dla Marynarki Wojennej to początek budowy okrętu i powołanie grupy organizacyjno-przygotowawczej, która stanowi tzw. "szkielet załogi" okrętu.
- Stocznia Remontowa Shipbuilding zainaugurowała program modernizacji polskiej floty. Dzisiejsza uroczystość wskazuje, iż program realizowany jest w terminie i że pierwszy okręt, który wejdzie do służby na jesieni 2016 roku, będzie przekazany na czas - mówił Czesław Mroczek.
- Projekt Kormoran to przełom technologiczny w polskiej flocie wojennej. To tak, jakby się przesiąść z taboretu na łóżko wodne - podsumował obrazowo admirał Demczuk odpowiadając na pytania dzienikarzy o różnicę pomiędzy okrętami, które obecnie pełnią służbę w polskiej Marynarce Wojennej, a nowym okrętem budowanym w stoczni Remontowa Shipbuilding.
- W historii stoczni Remontowa Shipbuilding, dawniej znanej jako Stocznia Północna, zbudowaliśmy prawie 400 okrętów wojennych i pomocniczych dla marynarek wojennych różnych państw. Cieszymy się, że po latach możemy wrócić do takiej produkcji. Stocznia produkcyjna grupy Remontowa Holding i polski przemysł okrętowy jest przygotowany do realizacji takich zadań. To pokazuje, że warto było przez te wszystkie lata utrzymywać nasz potencjał, produkując statki także dla klientów cywilnych - stwierdził prezes Remontowa Shipbuilding, Andrzej Wojtkiewicz.
Na pamiątkę wydarzenia, wręczył on symboliczne medale okolicznościowe, które otrzymali gen. Sławomir Szczepaniak, gen. Waldemar Skrzypczak, kmdr Dariusz Olejnik (szef Techniki Morskiej w Inspektoracie Uzbrojenia), Jan Woźniak (z-ca szefa Inspektoratu ds. Techniki Lotniczej i Morskiej) oraz Ryszard Zaremba. Następnie Andrzej Wojtkiewicz i Czesław Mroczek umieścili medal w sekcji dennej kadłuba okrętu, a Artur Walewski, pracownik Wydziału Kadłubowego stoczni Remontowa Shipbuilding wykonał jego wspawanie w metalową konstrukcję.
Protokół potwierdzający położenie stępki podpisali: szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. Sławomir Szczepaniak, członek zarządu Polskiego Rejestru Statków Grzegorz Pettke oraz prezes Remontowa Shipbuilding Andrzej Wojtkiewicz.
Przypomnijmy, że uroczyste cięcie pierwszych blach na budowę niszczyciela min "Kormoran II" odbyło się 25 kwietnia br. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., w obecności Sekretarza Stanu w MON Czesława Mroczka oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia na czele z gen. bryg. Sławomirem Szczepaniakiem. Uroczystość ta stanowiła symboliczne zakończenie fazy opracowania projektu technicznego jednostki i przejścia do etapu jego realizacji.
Czytaj także: Cięcie pierwszych blach na niszczyciel min Kormoran [FILM]
- Poprzedni artykuł
- Następny artykuł »»
jaki czarterobiorca, taki start w regatach ...
''The crew from Yacht Club Sopot, in northern Poland, had its race dream dashed just days out from the annual Boxing Day race, when it learned the yacht it had chartered was not fit to sail, because the vessel's supposed insurance policy did not exist''
To się czyta jak jakiś koszmarny polish joke.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.