Stocznia Crist zakończyła realizację dwóch kontraktów na budowę nowoczesnych statków do obsługi farm rybnych zaopatrywanych przez norweskiego potentata EWOS. Dzisiaj (poniedziałek, 1 września 2014 r.) podniesieno banderę na drugim z bliźniaczych statków - Artic Fjell (nr budowy B69/2).
Wczoraj po południu (po ostatnich pracach malarskich także na podwodnej części kadłuba), odbyło się (co najmniej drugie) wodowanie tego statku.
Uroczystość pierwszego cięcia stali na pierwszą z tych jednostek (stoczniowy nr budowy B69/1) miała miejsce w Gdyni 12 lutego 2013 r. Pierwszy statek, Rubin, przekazany został w czerwcu br. (dotarł do Bergen 24 czerwca). Każdy ze statków zbudowano dla innego armatora: pierwszy dla Sjøtransport Rotsund AS, drugi - Artic Fjell dla Artic Shipping z Forde, jednak oba będą pracować dla EWOS, który jest ich operatorem. Czarterująca długookresowo statki Rubin i Artic Fjell firma EWOS, to jeden ze światowych liderów produkcji i dostaw karmy na morskie farmy akwakulturowe.
Cechy i rozwiązania decydujące o nowoczesności i innowacyjności statków do obsługi farm rybnych ze stoczni Crist, stanowią norweskie know-how. EWOS, w swoich materiałach promocyjnych określający pracujące dla niego statki Rubin i Artic Fjell mianem "feedship of the future" ("paszowiec przyszłości") opracował koncepcję oraz założenia projektowe statków i opracował lub wybrał zastosowane na nich technologie (zwłaszcza wyposażenie funkcjonalne) w ścisłej współpracy z armatorami Artic Shipping i Sjøtransport Rotsund. Projekt wstępny / koncepcyjny i techniczny opracowało norweskie biuro projektowo-konsultingowe Multi Maritime z Førde.
W projektowaniu statku wzięli jednak udział także polscy okrętowcy. Gdańskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Seatech Engineering Ltd. otrzymało od stoczni Crist SA zlecenie na opracowanie dokumentacji roboczej (warsztatowej) statków budowanych dla EWOS Group. Prace projektowe w Gdańsku zrealizowano m.in. z użyciem oprogramowania Nupas-Cadmatic 3D, AutoCAD, NAPA i Rhinoceros. Statki zaprojektowano i zbudowano pod nadzorem DNV (obecnie DNV GL).
Statki zbudowane przez Crist na potrzeby EWOS, zawierają innowacyjne rozwiązania, będące rozwinięciem stosowanej już wcześniej przez dostawcę karmy dla ryb hodowlanych koncepcji "silo-to-silo delivery", czyli dostawy karmy jako ładunku masowego (luzem) od producenta do końcowego odbiorcy (czyli konkretnej farmy) jednym środkiem transportu (statkiem), bez konieczności pakowania karmy w worki, co wpływa na znaczną poprawę efektywności procesu dostaw. Statki EWOS'a posiadają system pozycjonowania dynamicznego (DP I), co pozwala im utrzymywać pozycję w małej, ale stałej i bezpiecznej odległości od pływającej konstrukcji farmy akwakulturowej podczas rozładunku ciągłego karmy ze statku do silosu farmy, za pośrednictwem ramienia (wysięgnika) z przenośnikiem wystawianego ze statku. Zastosowano na nich m.in. system określany w materiałach EWOS jako Quick Discharging Fish Feed (system szybkiego rozładunku karmy dla ryb). Jednostki określane są w niektórych źródłach norweskich, jako największe w swoim rodzaju i najnowocześniejsze w świecie. Statki te, przeznaczone głównie do obsługi farm łososiowych w Norwegii, są funkcjonalnie (i de facto, także co do postaci konstrukcyjnej) mini-masowcami samorozładowczami, jednak meandry współczesnej sztuki projektowania statków, optymalizacji i skomplikowanych przepisów dotyczących projektowania, budowy i eksploatacji statków każą klasyfikować je jako drobnicowce. To, że są to (funkcjonalnie) masowce potwierdzone jest w nazwie typu, jaką nadał tym statkom operator - Bulk Cargo Combi Vessel.
Statki zaprojektowano jako przystosowane nie tylko do zaopatrywania farm rybnych po odebraniu karmy z zakładu produkcyjnego. Mogą również zaopatrywać fabrykę karmy w surowce.
Ładowność każdej z tych, zbudowanych w stoczni Crist, 70-metrowej długości i 15-metrowej szerokości jednostek do obsługi farm akwakulturowych, wynosi ok. 2400 ton, a nośność - ok. 3200 t. W projekcie zawarto wiele rozwiązań redukujących zużycie energii (a co za tym idzie - emisję szkodliwych substancji do atmosfery), zarówno w tranzycie, jak i podczas przeładunku paszy na farmie rybnej oraz zwiększających efektywność samej operacji przeładunkowej.
Dodatkowo, siłownie statków z Crist'a dla EWOS'a są przygotowane do adaptacji / przebudowy na alternatywne zasilanie paliwem gazowym (LNG).
Warto wspomnieć, że armator Artic Shipping, na mocy długookresowego kontraktu na usługi przewozowe dla EWOS, eksploatuje już jeden paszowiec do obsługi farm rybnych, zbudowany częściowo w polskiej stoczni. Na początku 2004 roku częściowo wyposażony kadłub statku Arctic Fjord, wyposażonego później w stoczni norweskiej, przekazała Stocznia Tczew. Statek ten charakteryzuje się nośnością 1800 t, długością całkowitą 58,90 m, szerokością 13,80 m i zanurzeniem ok 4,5 m (w stanie częściowego wyposażenia, holowany z Tczewa do Gdańska Wisłą, zanurzony był na niecałe 2 m).
SeaMedia
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Artic Shipping; Rys. Multi Maritime
Koncepcja "silo-to-silo delivery" w praktyce:
czyli mam wolny miliard i nie wiemy co z nim zrobic?
Proszę bardzo :
Żeglarze mazurscy od lat marzą o 3 kilometrowym przekopie Tyrkło-Buwełno co pozwoli powstać tzw wielkiej pętli Mazurskiej
Gwarantowany ruch w sezonie tysięcy jachtów i kajaków !!
Kosztorys sprzed kilku lat 30..50 mln zł ( 1/50 !!!!!!!!! kwoty przekopu mierzei )
Argument o zagrożeniu z ROSJI -?
Za te pieniadz mozna kupic X nowoczesnych samolotow , technologie....
a ty proponujesz kanał ?
Chodzi o możliwość uprawiania żeglugi na polskiej części Zalewu Wiślanego, czy to turystycznej czy komercyjnej. Władze rosyjskie w Bałtijsku skutecznie blokują swobodny przepływ przez Cieśninę Pilawską.
Te tysiące jachtów o których wspominasz mogę mieć swobodny dostęp do polskiej części Zalewu Wiślanego i Morza Bałtyckiego dzięki tej inwestycji.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.