Żegluga

21 maja Lakeway Link rozpocznie usługę ro-ro pomiędzy Gdynią a Södertälje, z trzema w wypłynięciami w tygodniu w każdym kierunku. To kamień milowy w transporcie morskim, oferujący unikalne połączenie dla efektywnego i bardziej zrównoważonego transportu towarów pomiędzy Polską a Szwecją.

Lakeway Link jest - jak sama o sobie informuje - jedyną firmą oferującą regularny, zgodny z rozkładem transport ro-ro dla naczep i ładunków wielkogabarytowych pomiędzy Gdynią a Södertälje. Nowe połączenie złagodzi obciążoną sieć drogową i kolejową pomiędzy kontynentem a Skandynawią, zmniejszając zarówno korki, jak i wpływ na środowisko. Ponadto, nasza usługa nie wymaga zaangażowania pracy kierowcy.

Aby wdrożyć tę usługę, Lakeway Link nabył statek Lakeway Express. Statek ro-ro pływa pod szwedzką banderą i będzie miał port macierzysty w Västerås, gdzie Lakeway Link ma swoją siedzibę.

Lakeway Express, o linii ładunkowej ro-ro wynoszącej 1625 metrów, co odpowiada ładowności około 108 naczep, jest w pełni wyposażony, aby sprostać potrzebom transportu naczep, ładunków project cargo i trailerów terminalowych MAFI.

Statek został przygotowany do nowego zatrudnienia w polskiej stoczni. Wszedł do Gdańskiej Stoczni Remontowej SA  połowie kwietnia.

Główny zakres prac przeprowadzonych w Gdańsku, to konserwacja dwóch ramp rufowych, pokładów samochodowych wraz z wymianami stalowymi (w sumie 1900 m²) oraz modernizacja dróg bezpieczeństwa na pokładzie. Ponadto dokonano m.in. przebudowy zbiornika paliwowego z obsługi paliwa ciężkiego na lekkie oraz modernizację i montaż linii paliwa lekkiego. 

Statek opuścił gdańską stocznię 27 kwietnia i po krótkim pobycie przy nabrzeżu WOC w Gdańsku odbył rejs do Hiszpanii - do portu Gijon, gdzie zameldował się 4 maja. Wyszedł z Gijon tego samego dnia i zbliża się do Cieśniny Gibraltarskiej deklarując jako port przeznaczenia Ceutę.

Statek Lakeway Express będzie zawijał do terminalu OT Port Gdynia i portu Södertälje po szwedzkiej stronie. Podróż między dwoma miejscami docelowymi trwa około 22 godzin. Po zakończeniu przebudowy śluz w Södertälje w 2026 roku, spodziewa się, że usługa zostanie rozszerzona o port w Västerås, dostępny przez jezioro Mälaren.

"To pierwszy krok, aby wprowadzić nowe, innowacyjne rozwiązanie dla transportu wodnego bezpośrednio do centralnej Szwecji i regionu Mälaren. Nasze rozwiązanie stanowi bardzo konkurencyjną alternatywę dla tradycyjnego transportu drogowego, zapewniając opcję wysyłki o znacznie niższym wpływie na środowisko. Ponadto nasza usługa wychodzi na przeciw problemowi niedoboru kierowców ciężarówek na rynku. Kierowcy zostawiają swoje naczepy na nabrzeżu, a stamtąd są one wprowadzane na pokład" - mówi Fredrik Hermansson, CEO Lakeway Link.

Strategicznie położone porty z doskonałymi połączeniami

Lakeway Link nie tylko wzmocni sieć logistyczną do i z regionu Mälar. Ułatwi również transporty do i z docelowych miejsc w innych częściach Szwecji i Norwegii. Wiele z nich znajduje się w bliskiej odległości od Södertälje i jeziora Mälaren.

Drugim końcowym miejscem docelowym trasy jest Gdynia, która jest dobrze połączona z kilkoma głównymi liniami transportowymi w Europie. Gdynia jest również kluczowym portem przeładunkowym i centrum dla międzykontynentalnego ruchu morskiego.

rel (Lakeway Link), SL, PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Sławomir Lewandowski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8901 3.9687
EUR 4.2231 4.3085
CHF 4.2955 4.3823
GBP 4.9204 5.0198

Newsletter